Be strong.

"I have been doing my best. I put all my effort to be a better person than before. I am sorry if I dissapointed all my beloved person. I want to be an useful person for my future. I am not stress but I very dissapointed with my attitude and always blame myself. I always compared myself with others like, why I am not be like him/her? This sentence always makes me down. Actually, that is my fault because did not doing best"

I wrote this when I finished 2 paper final exam and I think I am not performed with my exams last week. I am like I want to give up and let it go. Yah, I cried when I think about it. This semester was quite tough for me because I have a lot of commitment that  I have to commitee with my club and ym academic.

Tapi, bila difikirkan balik, aku diberikan peluang untuk belajar di UiTM dan bukan semua orang boleh dapat di universiti awam even kau dapat straight As sekalipun. Nasib aku baik sebab walaupun keputusan aku tidaklah seteruk yang disangkakan tapi Allah menyusun jalan hidup aku dengan teratur iaitu aku dapat melanjutkan pelajaran di UiTM. Universiti yang mak aku impikan untuk aku belajar di sana. So, sebelum aku nak berputus asa, aku kena flashback balik yang semua ni atas titik peluh keluarga aku mendidik aku sampai sebegini. Aku kena banggakan mak dengan abah. Akak dan Aban jugak. Semasa aku jejakkan kaki di UiTM tahun lepas. Kegembiraan mereka buat aku bahagia. Aku pula tak merelakannya sebab terpaksa berjauhan dengan mereka buat pertama kalinya. Aku tak menangis masa tu tapi kereta abang aku pergi dan hilang dalam pandangan aku selepas meninggalakan aku di sana, aku sedih kerana aku kena hidup berdikari tanpa bantuan mereka. First time masuk universiti mestilah homesick sebab first time kena hidup sorang2 but lama-lama aku berunsur pulih. Jadi, buat apa aku nak berputus asa kalau kau belum capai apa yang kau nak capai sebelum ini. Semester ini terlampau banyak dugaan yang aku tempuh tapi aku gagahkan juga untuk bergembira dengan orang lain dan tetap mampu tersenyum depan kawan-kawanku di sana. Semoga aku sentiasa kuat menempuh dugaan yang akan datang yang mungkin akan lebih yang aku jangkakan. Insyaa Allah.



From my heart, Ely L.

Comments